ÜNNEPI KÖNYVHÉT – HÁY JÁNOS

A kortárs magyar irodalom legnagyobb eseménye alkalmából a
könyvtárunk népszerű írók könyveit ajánlja. (A képekre kattintva részletes ajánlás olvasható.) Örömmel várjuk régi és új olvasóinkat!351347563_1681004769027598_3830676561636619314_nHÁY JÁNOS (szül.: 1960)
József Attila-díjas író, drámaíró, költő, festő, illusztrátor, a Palatinus Könyvkiadó alapítója.
A mai magyar irodalom megkerülhetetlen alakja.
Főiskolás kora óta jelennek meg írásai; a közönségsikert A bogyósgyümölcskertész fia (2003) hozta meg számára.
Minden műfajban tevékeny – próza-és verseskötek, valamint számtalan díjnyertes dráma szerzője –, aki merészen kísérletezik a köztük lehetséges átjárásokkal.
2019-ben megjelent Kik vagytok ti? című műfajteremtő kötete elnyerte a Budai-díjat, melyet az oktatást, nevelést legjobban segítő könyvért ítélnek oda. Drámáit minden évadban országszerte játsszák.
Műveit több nyelvre aktívan fordítják. Budapesten él, rengeteg ember és emlék között.
Forrás: https://alexandrakiado.hu/…/hay-janos/az-oregto-fele/
kép forrása https://litera.hu/hirek/a-honap-szerzoje-hay-janos.html351421309_1655213698255070_1502001154423970890_nAZ ÖREG TÓ FELÉ c. verseskötet
Háy János a verseit olyan módon adja közre, hogy a kompozíció egy elképzelt utazás állomásaira épül, ezekre utalnak a ciklusok címei is: Készülődés, indulás; Az első pihenő, víz; Második pihenő, alma; Harmadik pihenő, víz, kenyér; Negyedik pihenő, víz, keksz; Utolsó pihenő, maradék víz. Minden útszakasz egy-egy életprobléma ábrázolata: öregedés, kapcsolatok, szerelem, csalódás, veszteségek, gyakrabban fájdalmak, ritkábban örömök. Versei a létezés köznapi, de húsba vágó kérdéseit mutatják föl.
Forrás: https://konyvtar.kello.hu/…/webshop/cikk/adatlap.xhtml…352100934_196742112907707_4069318678511302009_nA GÉZAGYEREK c. dráma
A dráma világát a társadalmi valóság anyagi determináltságát kifejező kő motívuma uralja, míg a cselekmény Géza rövid életű munkavállalását mutatja be, ahogy valódi feladatteljesítést nem igénylő munkaköre elleni növekvő lázadása végül a vesztét okozza.
A főhős tragédiája abban rejlik, hogy humorérzék híján nem érti meg Banda és Herda kollégái jóhiszemű tréfáját, akik balesetet imitálva próbálnak neki segíteni. A közösségi beilleszkedés kudarca visszaveti Gézát az anyai gondoskodásra szoruló gyermek szerepébe, ahol végérvényesen lekerül válláról a munka nyújtotta szabadság és felelősség – kő által szimbolizált – terhe.
Forrás: https://www.mmalexikon.hu/kategoria/irodalom/a-gezagyerek351336885_1406514923524395_6242329316746908078_nA BOGYÓSGYÜMÖLCSKERTÉSZ FIA
A prózai alkotása egy fiúról – később már fiatalemberről – szól, aki Pestre kerül gimnáziumba, majd egy saját rock-zenekar (az Originál Láger) vezetője lesz. Aki szerelmes lesz, majd csalódik, majd ismét szerelmes lesz, majd Bécsbe kerül stb.
A klasszikus nevelődésregények főszereplőinek, az ismeretekre és önismeretekre szert tévő nagy francia és német regényhős-ifjak rokona a mű főhőse, csakhogy őnála minden egy kicsit másképp történik. De a műfaji bravúr sikeres, és az is elmondható a műről, hogy minden posztmodern intertextualitás mellett és ellenére érzékletes képet ad egy mai generációnak nemcsak életérzéséről, de tipikus helyzeteiről, élményvilágáról is. Gyakorlott olvasóknak ajánlható.
Forrás: https://konyvtar.kello.hu/…/webshop/cikk/adatlap.xhtml… 352081774_825123829041438_4351898253061130060_nA MÉLYGARÁZS
Három szereplő. Egy történet. Mindhárom áldozat, mindhárom elkövető, és azok is ők hárman, akik véletlen keverednek az eseményekbe. Egy, ki a mesék világa felől szemlél, egy, ki az okokat kutatja, egy, ki vádakat olvas a világra, hogy mért olyan, amilyen.
Egy férfi és két nő. Mindhárman ki akarnának keveredni a napvilágra, mégis ott bolyonganak valahol a mélygarázsban. Három, szerelem utáni élet és egy valahai szerelmi viszony három sarka, s egy készülődő titokzatos bűntett. Mit jelent élni, érezni, kötődni, sorsot építeni? Mit jelent egy olyan világban lenni, ahol minden élet egyedi és autentikus, de az életek közös világa telis-teli van hamissággal? Számvetés azzal, ahogy élünk és éltünk, s egyben sors és korkritika A mélygarázs. Sodró monológok, meghökkentő gondolatfutamok, a múlt és az életépítés kendőzetlen feltárása. Szembesítés képzeteinkkel és tévképzeteinkkel.
Három ember különálló és közös sorsa, három monológ, ami egy pillanatra sem idegen tőlünk, mert rólunk beszélnek, mert belőlünk vannak összerakva. Fogják a kezünket, és végigjárják velünk a földmélyi termeket, nemcsak az ő világukat, hanem a miénket is. Csípni fogja a szemünket a füst, néha úgy fog tűnni, teljesen elfogy a levegő, és fájni fog, nem csak a fejünk. De mégis érdemes végigjárni a föld alatti világot, mert így van esélyünk, hogy elérjük a napsütötte sávot. Mi kiléphetünk, míg a szereplőink visszafordulnak, hogy kézen fogják, s a félhomályos termeken végigvezessék az újabb vándort.
Forrás: https://bookline.hu/product/home.action…hay-j-hozott-lelek-culturaHOZOTT LÉLEK
Mindennapi sorsok, életmorzsák Háy János novelláskötetében.
A vallomásfüzérben az író megszólaltat férfiakat és nőket, idősebbeket és fiatalokat; olyanokat, akik jól érzik magukat a bőrükben, és olyanokat, akik egyfolytában feszengenek benne; vannak köztük szerencsések és vannak szánalmat keltőek; derűsek és borongó kedélyűek, azután házasok és elváltak, orvosok és pénzügyesek, szülők és gyerekek, barátkozók és ellenséges természetűek – és mindegyiküknek van egy-egy „hozott története”. Ezekből az apróbb-nagyobb életmozaikokból áll össze a sorsepizódokat bemutató regény.
A sokszor izgalmas, máskor banális történetek mindenki által ismerősek, mégis vonzóan érdekesek, hiszen az író a szereplők önértelmező gesztusaira kíváncsi leginkább. „Olyan vagy, mint a kisgyerek, aki el is akarna fordulni a mesekönyv ijesztő képeitől, de rögvest visszapillant, mert nem bírja nemlátni” – írja Háy János.
A sorsepizódok és önreflexiók sokaságában megmutatkozó lelkek galériája adja a regény textusát, amely az élettel együtt járó sebek föltárásával az olvasók önismeretét gazdagíthatja.
Forrás: https://konyvtar.kello.hu/…/webshop/cikk/adatlap.xhtml…